ادامه تحصیل دیپلم کاردانش در دانشگاه
نوشته شده توسط : sevda

افرادی که فارغ التحصیل دیپلم کاردانش هستن می تونن برای ادامه تحصیل یکی از دانشگاه های فنی حرفه ای، آزاد، غیر انتفاعی، دانشگاه های سراسری و یا دانشگاه علمی کاربردی رو انتخاب کرده و تحصیل خود را در مقطع کاردانی و یا کارشناسی ادامه بدن.

 



همونطور که می دونین همه دانش آموزان در سال نهم متوسطه، رشته تحصیلی خودشون رو انتخاب می کنن. یکی از رشته های تحصیلی، شاخه های مختلف کاردانش هست. در این رشته ها، علاوه بر اینکه دانش آموزان درس های نظری مختلفی رو یاد می گیرن، یک سری آموزش های عملی رو هم برای ورود به بازار کار دریافت می کنن.

بنابراین، تقریبا تمام افرادی که در شاخه کاردانش تحصیل می کنن، می تونن با در دست داشتن مدرک دیپلم خودشون وارد بازار کار بشن، اما بعضی از دانش آموزان علاقه دارن که با دیپلم کاردانش خود ادامه تحصیل بدن. در این مقاله قصد داریم نحوه ادامه تحصیل دیپلم کاردانش در دانشگاه های مختلف رو توضیح بدیم و بفهمیم که با مدرک کاردانش در کدام دانشگاه ‌ها می ‌توان تحصیل کرد؟

 

با مدرک کاردانش در کدام دانشگاه ها می توان تحصیل کرد؟

هدف ار روی کار اومدن رشته کاردانش این بود که دانش آموزان به جای اینکه همیشه درس های سخت و نظری رو یاد بگیرن، یک سری درس های عملی رو هم یاد بگیرن و با دانش عملی وارد بازار کار بشن. خوشبختانه تمام دانش آموزان دارای مدرک کاردانش می تونن مثل بقیه دانش آموزان در دانشگاه های مختلفی درس بخونن. پس ادامه تحصیل دیپلم کاردانش در دانشگاه وجود داره، اما آیا می دونین که با مدرک کاردانش در کدام دانشگاه ها می توان تحصیل کرد؟

دانشگاه های زیر تمام دانشگاه هایی هستن که دیپلم فنی رو پذیرش می کنن و امکان ادامه تحصیل دیپلم کاردانش در دانشگاه های زیر وجود داره.

دانشگاه علمی کاربردی

دانشگاه های آزاد اسلامی

دانشگاه های غیر انتفاعی

کنکور سراسری و دانشگاه پیام نور

البته باید بدونین که شرط شرکت در کنکور سراسری و ورود به دانشگاه های پیام نور و دولتی اینه که شما حتما دارای مدرک پیش دانشگاهی، مدرک کاردانی و یا دارای دیپلم نظام جدید باشین. برای آشنایی هرچه بیشتر شما دانش آموزان در ادامه در مورد تمام شرایط و قوانین ادامه تحصیل دیپلم کاردانش در دانشگاه های مختلفی که در بالا ذکر شد، صحبت می کنیم.

 

 

 

 

 

ادامه تحصیل دیپلم کاردانش در دانشگاه فنی حرفه ای

یکی از دانشگاه های مطرح خوب کشور که برای ادامه تحصیل دیپلم کاردانش در دانشگاه مناسب است، دانشگاه فنی حرفه ای هست. این دانشگاه ها زیر نظر وزارت آموزش و پرورش و با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شروع به کار کردن. تعداد دانشگاه های فنی حرفه ای در شهرهای مختلف متفاوته.

برای ادامه تحصیلی دیپلم کاردانش در دانشگاه فنی حرفه ای، دانش آموزان باید در آزمون کاردانی برای ورود به دانشگاه های فنی حرفه ای شرکت کنن و متناسب با مدرک دیپلم خود در یکی از رشته های مرتبط تحصیل کنن.

برای ادامه تحصیل دیپلم کاردانش در دانشگاه فنی حرفه ای نیازه که دانش آموز حتما دارای مدرک دیپلم نظام جدید باشه و تا آخر شهریور سال جاری از یکی از رشته های فنی و حرفه ای یا کاردانش فارغ التحصیل شده باشه. دیپلم نظام جدید معمولا با اسم گواهینامه پایان دوره تحصیلات متوسطه نظام جدید هم شناخته میشه.

بنابراین، تمام دانش آموزانی که در یکی از رشته های کاردانش دیپلم دریافت کردن و فارغ التحصیل شدن، باید در آزمون کاردانی فنی حرفه ای شرکت کنن و منتظر جواب آزمون بمونن. اگه دانش آموز در مقطع کاردانی قبول شد، می تونه ظرف مدت دو الی سه سال مدرک کاردانش فنی و حرفه ای خودش رو بگیره و وارد بازار کار بشه.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص کنکور کاردانی فنی حرفه ای پیشنهاد می کنیم مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: کنکور کاردانی فنی حرفه ای

 

ادامه تحصیل دیپلم کاردانش در دانشگاه علمی کاربردی

یکی دیگر از دانشگاه هایی که برای ادامه تحصیل دیپلم کاردانش مناسبه، دانشگاه علمی کاربردی هست. این دانشگاه با هدف افزایش کارآمدی و سطح توانایی های تمام دانش آموزان و دانشجویان روی کار اومده.

ادامه تحصیل دیپلم کاردانش در دانشگاه علمی کاربردی در دو مقطع تحصیلیه، یعنی دانش آموزان هم می تونن برای گرفتن مدرک کاردانی در دانشگاه علمی کاربردی ثبت نام کنن، هم میتونن در مقطع تحصیلی کارشناسی پیوسته درس بخونن، اما خب برای ورود به هر مقطع تحصیلی یک سری شرایطی هست که در ادامه اون ها رو ذکر می کنیم.

  • ادامه تحصیل دیپلم کاردانش در دانشگاه علمی کاربردی برای مقطع تحصیلی کاردانی

دانش آموزانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کاردانی رو در دانشگاه علمی کاربردی دارن، کارشون راحته! همه دانش آموزان با هر مدرک دیپلمی که شامل نظام قدیم و جدید (در رشته های نظری، فنی حرفه ای و کاردانش) میشه می تونن در آزمون کاردانی دانشگاه علمی کاربردی شرکت کنن و وارد دانشگاه بشن.

  • ادامه تحصیل دیپلم کاردانش در دانشگاه علمی کاربردی برای مقطع تحصیلی کارشناسی

خب اگه دانش آموز بخواد برای ادامه تحصیل مقطع تحصیلی کارشناسی ناپیوسته رو انتخاب کنه، باید حتما مدرک کاردانی خودش رو از دانشگاه علمی کاربردی، آزاد، فنی حرفه ای و یا هر دانشگاه دیگه ای گرفته باشه تا بتونه برای کارشناسی ناپیوسته علمی کاربردی ثبت نام کنه.

 

ادامه تحصیل دیپلم کاردانش در دانشگاه

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی می تونین مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی

ادامه تحصیل دیپلم کاردانش در دانشگاه آزاد

خب رسیدیم به معروف ترین دانشگاه داخل کشور! دانشگاه آزاد اسلامی یکی از دانشگاه های خوب و بزرگ کشوره که تقریبا در تمام شهرهای کشور یک واحد داره. همه ما می دونیم که این دانشگاه هر ترم دانشجوهای مختلفی رو در مقاطع تحصیلی مختلف مثل کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رو ثبت نام میکنه، ولی آیا ادامه تحصیل دیپلم کاردانش در دانشگاه آزاد هم ممکنه؟

بله، دانشگاه آزاد در سال های اخیر یک روش جدیدی رو برای ورود دانشجوها در نظر گرفته که اون ورود به دانشگاه با شرط معدله. دانش آموزانی که میخوان با مدرک کاردانش و فنی حرفه ای در دانشگاه آزاد ثبت نام کنن، باید از روش ثبت نام بدون آزمون یا شرط معدل دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کنن.

پس تا اینجا متوجه شدیم که دانش آموزان اگه قصد ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد رو دارن و مدرکشون هم از نوع کاردانشه، می تونن در این دانشگاه ثبت نام کنن، ولی ثبت نام از نوع بدون آزمونه! اما آیا شرطی برای ثبت نام در این دانشگاه برای دانش آموزانی که مدرک دیپلم کاردانش دارن، وجود داره؟ بله، دانش آموزان می تونن در دو مقطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی ثبت نام کنن و شرط های این دانشگاه برای ورود دانش آموزان به صورت زیر هست.

  • ادامه تحصیل دیپلم کاردانش در دانشگاه آزاد در مقطع کاردانی

دانش آموزانی که دیپلم نظام قدیم و جدید دارن یا دیپلم اون ها سه ساله هست، می تونن در مقطع تحصیلی کاردانی دانشگاه آزاد ثبت نام کنن. رشته های مختلفی هم برای ثبت نام در مقطع کاردانی وجود داره. مدت زمان تحصیل در مقطع کاردانی در دانشگاه آزاد هم بین 2 تا 3 ساله.

  • ادامه تحصیل دیپلم کاردانش در دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی

ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی برای دانش آموزان کاردانش یکم سخت تره! تنها دانش آموزانی می تونن برای مقطع کارشناسی ثبت نام کنن که مدرک دیپلم نظام جدید رو داشته باشن. اما کسایی که دیپلم سه ساله دارن می تونن بعد از دریافت مدرک کاردانی از هر دانشگاهی برای مقطع کاردانی به کارشناسی و یا کارشناسی ناپیوسته دانشگاه آزاد ثبت نام کنن.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد می تونین مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد

ادامه تحصیل دیپلم کاردانش در دانشگاه غیر انتفاعی

دانشگاه های غیر انتفاعی هم جزء دانشگاه های خوب کشور ایران هستن و ارزش درس خوندن در دانشگاه های غیر انتفاعی با توجه به هزینه کمتری که از دانشجوها دریافت میشه، وجود داره. خوشبختانه این دانشگاه هم مثل دانشگاه آزاد امکان ادامه تحصیل دیپلم کاردانش رو فراهم کرده و دانش آموزانی که دارای مدرک دیپلم کاردانش هستن، می تونن با دو روش مختلف در دانشگاه غیر انتفاعی ثبت نام کنن و خلاصه ادامه تحصیل بدن!

شرایط خاصی هم برای تحصیل در این دانشگاه ها وجود نداره، اما شاید بپرسین که دو روش ثبت نام در دانشگاه غیر انتفاعی برای فارغ التحصیلان کاردانش چیه؟ این دو روش به صورت زیر هستن. شما میتونین از هر کدوم از این روش های استفاده کنین و با دیپلم کاردانش خودتون وارد دانشگاه غیر انتفاعی بشین.

از طریق کنکور کاردانی: شما می تونین در زمان مقرری که سازمان سنجش اعلام میکنه در کنکور کاردانی ثبت نام کنین، آزمون بدین و در نهایت یکی از دانشگاه های غیر انتفاعی که متناسب با رشته خودتون هست رو انتخاب کنین.

از طریق ثبت نام بدون کنکور دانشگاه غیر انتفاعی: استفاده از این روش به شرطی امکان پذیره که شما دارای مدرک دیپلم نظام جدید باشین. اگه دارای مدرک دیپلم نظام جدید هستین، می تونین در زمان هایی که دانشگاه غیر انتفاعی دانشجوها رو بدون آزمون جذب میکنه، در یکی از رشته های مرتبط با رشته خودتون ثبت نام در دانشگاه غیر انتفاعی رو انجام بدین.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت نام بدون کنکور دانشگاه غیرانتفاعی می تونین مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: ثبت نام بدون کنکور دانشگاه غیرانتفاعی

ادامه تحصیل دیپلم کاردانش در دانشگاه های سراسری

حتما شما هم علاقه دارین که در دانشگاه های دولتی و پیام نور درس بخونین! دانشگاه های دولتی جزء بهترین دانشگاه های داخل کشور هستن که اتفاقا هزینه ای رو برای تحصیل دریافت نمی کنن، اما عیب این دانشگاه ها اینه که دانش آموزان حتما باید دارای مدرک های نظری در یکی از رشته های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، انسانی و یا هنر باشن.

خلاصه بگیم که کسانی که در هنرستان ها درس خوندن و مدرک دیپلم نظام قدیم دارن، نمی تونن در آزمون سراسری که هر ساله برگزار میشه شرکت کنن، اما اگه یک دانش آموز هنرستانی بخواد در دانشگاه های سراسری تحصیل کنه باید چیکار کنه؟ اصلا ادامه تحصیل دیپلم کاردانش در دانشگاه های سراسری ممکن هست؟ بله، دانش آموزانی که مدرک دیپلم کاردانش دارن هم می تونن در آزمون سراسری شرکت کنن و در دانشگاه های دولتی درس بخونن، اما برای ادامه تحصیل در دانشگاه های سراسری سه شرط وجود داره.

اول اینکه دانش آموز باید مدرک دیپلم نظام جدید رو داشته باشه.

حالا اگه دانش آموز مدرک دیپلم نظام جدید رو نداشت، باید مدرک پیش دانشگاهی رو داشته باشه. 

حالا اگه دانشجویی در مقطع تحصیلی کاردانی تحصیل کرده بود و فارغ التحصیل شده بود، می تونه با مدرک کاردانی خودش به دانشگاه های سراسری وارد بشه.

خب، اگه شما مدرک کاردانش دارین، ولی علاقه دارین که در دانشگاه سراسری درس بخونین، کافیه یکی از شرایط بالا رو داشته باشین. خوشبختانه در صورتی که شما دارای شرایط بالا باشین، هم می تونین در کنکور سراسری شرکت کنین، آزمون بدین و بعد وارد دانشگاه بشین، هم می تونین از روش بدون آزمون در دانشگاه های سراسری و پیام نور ثبت نام کنین و وارد دانشگاه بشین.

اگه بعد از خوندن این مقاله باز سوال یا ابهامی در خصوص ادامه تحصیلی دیپلم کاردانش در دانشگاه دارین می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با کارشناسای تحصیلیکو در ارتباط باشین و همه سوالاتتون رو بپرسین . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت نام بدون کنکور دانشگاه های سراسری می تونین مقاله زیر رو بخونین.

در ادامه بخوانید: ثبت نام بدون کنکور دانشگاه های سراسری

 

 

 

 



سوالات متداول

 

1- ✔️ با دیپلم کاردانش در چه دانشگاه هایی می تونیم ادامه تحصیل بدی ؟

✔️ دانشگاه های مختلفی برای ادامه تحصیل با دیپلم کاردانش وجود داره از جمله دانشگاه ازاد که بقیه دانشگاه ها در این مقاله گفته شده.

2- ✔️ آیا کسایی که دیپلم کاردانش دارن هم می تونن در کنکور سراسری شرکت کنن ؟

✔️ همونطور که در این مقاله به طر کامل توضیح داده شد، افرادی که دیپلم نظام جدید دارن می تونن در کنکور شرکت کنن.

3- ✔️ امکان ثبت نام در دانشگاه غیر انتفاعی برای داوطلبانی که دیپلم کاردانش دارن وجود داره؟

✔️ بله، همون طور که در این مقاله گفتیم این افراد می تونن از طریق کنکور فنی حرفه ای و یا بدون کنکور در دانشگاه غیر انتفاعی ثبت نام کنن.

منبع : ادامه تحصیل دیپلم کاردانش در دانشگاه





:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: